دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

تحقیق اسوه‏هاي تربيتي و اخلاقي در نهضت‏حسيني

تحقیق اسوه‏هاي تربيتي و اخلاقي در نهضت‏حسيني

تحقیق-اسوه‏هاي-تربيتي-و-اخلاقي-در-نهضت‏حسينيلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اسوه‏ها
‏اسوه‏ها
‏ي‏ تربيت‏ي‏ و اخلاق‏ي‏ در نهضت‏حسين‏ي
‏ايرانيان همچون ديگر ملتها دين اسلام را به اين دليل پذيرفتند كه ديني آسماني است و فرامين آن خدايي و پيام آن با پيام فطرت سازگار است. در اين مكتب است كه ارزشهايي نظير شهادت و جهاد معني مي‏دهد و شهيد قداست و ‏ع‏ظمت‏خاصي مي‏يابد و شهادت به كام مجاهد شيرين‏تر از عسل مي‏گردد. و به كوشش‏كنندگان راه حق مژده هدايت داده مي‏شود: ‏«الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا»‏ (بقره /132) و مظاهر اين مكتب ارج مي‏يابند و شايسته‏ترين خوي ‏هاي آسماني: ايثار، بيداردلي، ثبات بر طريق حق، فداكاري، مروت، وظيفه‏شناسي تجلي مي‏نمايد. نظر به اين كه در اين مقال سخن از اسوه‏هاي تربيتي و اخلاقي است. نخست تربيت و اخلاق را به اجمال تعريف مي‏كنيم سپس به معرفي مظاهر و نمونه‏هاي تربيت و اخلاق در نهضت‏حسيني مي‏پردازيم:
‏تربيت عبارت است از پرورش و تقويت استعدادهاي مثبت و كاهش استعدادهاي منفي و ايجاد هماهنگي لازم بين آنها.
‏«اخلاق جايگزيني عادتهاي شايسته به جاي ناشايسته است عادتهايي كه شرع مقدس اسلام جزئيات آن را مشخص كرده است‏»‏ ‏پي نوشت ها و مآخذ
‏1‏- ‏عبدالكريم عثمان، روانشناسي از ديدگاه غزالي، ترجمه و نگارش محمدباقر حجتي، تهران، نشر فرهنگ اسلامي، 1361، ص‏330.
‏ اخلاق بخشي از حكمت عملي است كه در حوزه فرهنگ اسلامي عبارت از اين است كه امور مربوط به خود و خانواده و جامعه و سياست‏برنامه‏ريزي شود و چنين اخلاقي را كتاب و سنت مي‏سازد. و در رفتار بزرگان تبلور پيدا مي‏كند.»‏2-‏ محمدرضا حكيمي، دانش مسلمين، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، بي‏تا، ص 332.

‏در زندگي امامان شواهد بسياري داريم كه آنان در عين حال كه تعاليم انسان دوستانه را ياد مي‏دادند «خود نيز در مقاطع مختلف: در گرماي ظهر و سرماي سخت نيمه‏شب، دست‏به عمل زده در هر مقياس كه ممكن بوده است‏خوراك و وسيله زندگي براي بينوايان حمل مي‏كرده‏اند.»‏3-‏ محمدرضا حكيمي، شرف‏الدين، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1360، ص‏163.
‏ و پيروان خود را عملا تعليم مي‏داده‏اند. خاندان ولايت و ياران باوفاي حسين‏عليه‏السلام در قضيه كربلا نيز همان‏طور كه در رعايت آداب و دستورات اخلاقي و انجام امور شايسته مظاهر اخلاق بودند و در تدبير و سياست و اجراي احكام عبادي و تربيتي نيز بهترين سرمشق به‏شمار مي‏آمدند. آنان به جهانيان آموختند كه فرامين قرآني تنها براي گفتن و نوشتن و شنيدن نيست‏بلكه براي اجرا و عمل است.»‏4-‏ همان، ص‏163.
‏5- ‏حماسه حسيني، ج‏1، صص 238 و239.
‏6- ‏پس از پنجاه سال، ص‏172.
‏7- ‏علامه محمدحسين طباطبائي، شيعه در اسلام، قم، مطبوعاتي دارالتبليغ،1346، ص‏135.
‏8-‏ محمدرضا حكيمي، بعثت، غدير، عاشورا، مهدي، تهران، نشر فرهنگ اسلامي، بي‏تا، ص‏151.
‏ آنان در صحنه پيكار حضور يافتند و با آفريدن حماسه‏اي عظيم تعهد خود را به انجام رسانيدند.
‏جلوه‏هايي از حقيقت اسلام
‏رفتار امام‏ حسين (ع)‏ در هر زمينه بيانگر ارزشهايي نظير: انسانيت، جوانمردي، شفقت و محبت‏بود لذا وقتي از دور متوجه حركت نيروي مهاجم مي‏شود، با اين كه از موقعيت و فرصت مناسبي برخوردار است‏به روش پدر بزرگوار خود علي‏عليه‏السلام در صفين عليه آنان حركتي انجام نمي‏دهد و در مسير انسان‏دوستي و جوانمردي و محبت تا آن جا پيش مي‏رود كه تشنگي سپاهيان مزاحم را تحمل نمي‏كند در سيراب كردن افراد و روش سيرآب شدن اسبان مراقبت مي‏نمايد. «در كربلا در نهايت‏شدتها و فشارها نيز مراقب است كه ابتدا‏ شروع‏ به جنگ نكند»‏9- ‏حماسه حسيني، ج‏2، ص‏247.
‏ چنان كه به هنگام مواجهه با «حر» در پاسخ يكي از همراهان كه به وي پيشنهاد مي‏كند براي از ميان بردن اين مانع وقت مناسبي است مي‏گويد‏: «وظيفه من در حال حاضر جنگ نيست.»‏10- ‏پس از پنجاه سال...،صص 172 و173.
‏11- ‏همان، ص‏173.
‏12- ‏همان، ص‏181.
‏13- ‏رجبعلي مظلومي، رهبر آزادگان، تهران، واحد تحقيقات اسلامي بنياد بعثت، 1362، ص‏41.
‏14-‏ حماسه حسيني، ج‏3، ص‏159.
‏15- ‏ابوالشهدا الامام حسين‏عليه‏السلام، ص‏138.
‏16-‏ بعثت، غدير، عاشورا، مهدي، ص‏155 تا 161.
‏17- ‏همان، ص‏151.
‏18-‏ رجبعلي مظلومي، رهبر آزادگان، ص‏42.
‏19- ‏حماسه حسيني، ج‏2، ص‏262
‏20-‏ همان، ص 261 تا ص‏267.
‏21-‏ همان، ص‏268.
‏22- ‏همان، ص‏112 تا116.
‏23- ‏همان، ص‏118.
‏24-‏ محمدباقر محقق، قرآن و امام حسين، تهران، انتشارات بعثت، 64، ص‏94.
‏25-‏ پس از پنجاه سال،...، ص‏182.
‏26- ‏بعثت، غدير ،عاشورا، مهدي، ص‏162. ‏
‏ ‏اندرز و خيرخواهي ياران امام در دل غافل سپاهيان كوفه سودي نمي‏بخشد و آنان به زشتي كار خود واقف نمي‏گردند و شب عاشورا فرا مي‏رسد.
‏شب عاشورا
‏در شب عاشورا بعد از اتمام حجتها، آنان كه در راه حق و اعتلاي كلمه توحيد و احكام قرآن يك دل و يك جهت‏شدند ماندند و وفاداري خود را اعلام كردند و چنين گفتند: ‏«ما هرگز از تو جدا نخواهيم شد، ما هرگز از راه حق كه تو پيشواي آن هستي روي برنخواهيم تافت و تا رمقي در تن داريم از حريم تو دفاع خواهيم كرد»
‏ آري آنان كساني بودند كه حقانيت راه حسين‏عليه‏السلام را از صميم جان دريافته بودند و براي وصول به محبوب دقيقه‏شماري مي‏كردند. «آنان هم شجاع بودند و هم مؤمن هم نظامي بودند و هم عابد... دستي به اوراق قرآن داشتند و دستي به دسته شمشير.»
‏ حسين‏عليه‏السلام وقتي آنان را از نتيجه ظاهري جنگ، يعني كشته شدن باخبر ساخت، همگي غرق در شادي شدند و خدا را سپاس گفتند و پاسخي سزاوار كه بيانگر شوق و شور و عشق به شهادت بود، به امام خود دادند ‏«تا آنجا كه جوان سيزده ساله امام حسن مجتبي‏عليه‏السلام مي‏گويد: شهادت براي من از عسل شيرين‏تر است.»
‏ شب عجيبي بود وقتي هدف براي جمعي دردمند، معتقد و مخلص روشن است و ثمره تلاشها و از خودگذشتگي‏ ‏ها اميدواركننده، صفا و صميميت و عشق را به ارمغان مي‏آورد و حال نيازمندي افزايش مي‏يابد و راز و نياز به درگاه بي‏نياز رنگي و حالي و هوايي ديگر به خود مي‏گيرد.
‏روز عاشورا
‏آنان با چنين روحيه‏اي شب را به صبح رسانيدند. سرانجام صبح عاشورا فرا رسيد. خيرخواهيها و دلسوزي‏

 

دانلود فایل

برچسب ها: تحقیق اسوه‏هاي تربيتي و اخلاقي در نهضت‏حسيني , اسوه‏هاي تربيتي و اخلاقي در نهضت‏حسيني , دانلود تحقیق اسوه‏هاي تربيتي و اخلاقي در نهضت‏حسيني , اسوه‏هاي , تربيتي , و , اخلاقي , در , نهضت‏حسيني , تحقیق ,

[ بازدید : 12 ]

[ چهارشنبه 26 مرداد 1401 ] 3:54 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]