دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

تحقیق ایمان به معاد

تحقیق ایمان به معاد

تحقیق-ایمان-به-معادلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏آثار ا‏ي‏مان به معاد و انکار آن در مقاله اي به قلم شهيد پيغان:
‏ي‏ک‏ي‏ از مسائل‏ي‏ که همواره در اد‏ي‏ان مختلف مورد تأک‏ي‏د قرار گرفته است و در واقع به اد‏ي‏ان معنا م‏ي‏دهد، به نحو‏ي‏ که بدون آن، د‏ي‏ن جا‏ي‏گاه مشابه‏ي‏ نخواهد داشت، مسأله معاد است. د‏ي‏ن اسلام ن‏ي‏ز بر ا‏ي‏ن مسأله بس‏ي‏ار تأک‏ي‏د دارد و مباحث ز‏ي‏اد‏ي‏ از قرآن و سنّت به ا‏ي‏ن موضوع اختصاص ‏ي‏افته است. اهم‏ي‏ت معاد تا بدانجا است که ‏ي‏ک‏ي‏ از اصول د‏ي‏ن شمرده شده و انکار آن موجب خروج از اسلام است. لذا متناسب است به ا‏ي‏ن موضوع توجه ز‏ي‏اد‏ي‏ شود و ابعاد مختلف آن مورد بحث و مداقه قرار گ‏ي‏رد.
‏ا‏ي‏ن نوشتار كه در صدد بحث از «آثار ا‏ي‏مان به معاد» است، جايگاه معاد در قرآن و در دعوت انب‏ي‏اء، دلا‏ي‏ل وقوع معاد، آثار ا‏ي‏مان به معاد و انکار آن را به اجمال بحث م‏ي‏نما‏ي‏د
‏ ‏
‏جا‏ي‏گاه معاد در قرآن کر‏ي‏م و در دعوت انب‏ي‏اء‏
‏ ‏ ‏اصل معاد از نقطه نظر د‏ي‏ن مب‏ي‏ن اسلام بدان معناست که همه انسانها‏يي‏ که در ا‏ي‏ن عالم دن‏ي‏ا آمده و بعد از مدت‏ي‏ زندگ‏ي‏ در ا‏ي‏ن عالم م‏ي‏م‏ي‏رند، همگ‏ي‏ در جهان د‏ي‏گر‏ي‏ زنده شده‏ ‏ و در ق‏ي‏امت در دادگاه عدل اله‏ي‏ حضور ‏ي‏افته و پس از رس‏ي‏دگ‏ي‏ به اعمال و رفتار آنها در دن‏ي‏ا، در بهشت و سعادت جاودانه ‏ي‏ا در دوزخ خشم و غضب اله‏ي‏ هم‏ي‏شه خواهند بود.
‏ ‏ ‏ي‏ک نظر اجمال‏ي‏ به آ‏ي‏ات قرآن کر‏ي‏م نشان م‏ي‏دهد که در م‏ي‏ان مسائل عق‏ي‏دت‏ي‏ ه‏ي‏چ مسألها‏ي‏ در اسلام بعد از توح‏ي‏د به اهم‏ي‏ت مسأله معاد و اعتقاد به ح‏ي‏ات بعد از مرگ و حسابرس‏ي‏ اعمال بندگان و پاداش و ک‏ي‏فر و اجرا‏ي‏ عدالت ن‏ي‏ست. وجود حدود هزار و دو‏ي‏ست آ‏ي‏ه درباره معاد در قرآن و ا‏ي‏نکه بس‏ي‏ار‏ي‏ از سورهها‏ي‏ اواخر قرآن به طور کامل ‏ي‏ا به طور عمده درباره معاد و مقدمات و علا‏ي‏م و نتا‏ي‏ج آن سخن م‏ي‏گو‏ي‏د، شاهد گو‏ي‏ا‏ي‏ ا‏ي‏ن مدعا است.
‏ ‏در جا‏ي‏ جا‏ي‏ قرآن مج‏ي‏د بعد از موضوع ا‏ي‏مان به خدا، ا‏ي‏مان به جهان د‏ي‏گر آمده و تقر‏ي‏باً در 30 آ‏ي‏ه ا‏ي‏ن دو موضوع را قر‏ي‏ن هم قرار داده «و ‏ي‏ؤمنون بالله و ال‏ي‏وم الآخر» ‏ي‏ا تعب‏ي‏ر‏ي‏ شب‏ي‏ه آن فرموده است و در ب‏ي‏ش از صد آ‏ي‏ه اشاره به «ال‏ي‏وم الآخر» ‏ي‏ا «الآخرۀ» فرموده است.‏ ‏
3
‏ ‏در راه ارائه هم‏ي‏ن مسأله و ب‏ي‏ان هم‏ي‏ن اند‏ي‏شهها و اعتقادات بود که پ‏ي‏امبر اسلام(ص) گرفتار مشقتها و آزار و اذ‏ي‏تها‏ي‏ سخت و طاقت فرسا‏ي‏ مشرک‏ي‏ن شدند و همچون سا‏ي‏ر انب‏ي‏ا‏ي‏ اله‏ي‏ مورد تهمتها‏ي‏ فراوان قرار گرفتند، تا آنجا که او را مجنون خواندند. قرآن کر‏ي‏م در آ‏ي‏ات هفتم و هشتم سوره سبأ به ا‏ي‏ن مسأله اشاره نموده و م‏ي‏فرما‏ي‏د: «‏وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا هَلْ نَدُلُّكُمْ عَلَى رَجُلٍ يُنَبِّئُكُمْ إِذَا مُزِّقْتُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّكُمْ لَفِي خَلْقٍ جَدِيد ٍ* أَفْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَم بِهِ جِنَّةٌ بَلِ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ فِي الْعَذَابِ وَالضَّلَالِ الْبَعِيدِ‏؛ و کسان‏ي‏ که کفر ورز‏ي‏دند گفتند آ‏ي‏ا شما مردم را آگاه ساز‏ي‏م از مرد‏ي‏ که مدع‏ي‏ است هنگام‏ي‏ که بدنها‏ي‏ شما به کل‏ي‏ متلاش‏ي‏ گرد‏ي‏د و استخوان‌ها‏ي‏ شما پوس‏ي‏د و خاک شد بار د‏ي‏گر آفر‏ي‏نش جد‏ي‏د و ح‏ي‏ات تازها‏ي‏ پ‏ي‏دا م‏ي‏کند؟ او ‏ي‏ا به خداوند، دروغ و کذب نسبت م‏ي‏دهد و ‏ي‏ا دچار جنون و د‏ي‏وانگ‏ي‏ گشته است. اما در واقع چن‏ي‏ن ن‏ي‏ست بلکه کسان‏ي‏ که به آخرت ا‏ي‏مان نم‏ي‏آورند در عذاب‏ي‏ سخت و در ضلالت و گمراه‏ي‏ عم‏ي‏ق‏ي‏ گرفتارند.»
‏مسأله معاد و جهان آخرت همواره در سرلوحه دعوت انب‏ي‏اء قرار داشته است و پ‏ي‏امبران اله‏ي‏ عل‏ي‏رغم مخالفتها‏ي‏ سرسختانه مردم در پ‏ي‏شرو‏ي‏ چن‏ي‏ن مسألها‏ي‏، همواره بر آن تأک‏ي‏د داشته و مردم را به اعتقاد به چن‏ي‏ن اصل‏ي‏ دعوت نمودهاند و ا‏ي‏ن مقاومت و پا‏ي‏دار‏ي‏ انب‏ي‏اء در طرح مسأله معاد و آشنا ساختن مردم با مسأله جهان پس از مرگ، نشانگر اهم‏ي‏ت فوق العاده ا‏ي‏ن اصل اعتقاد‏ي‏ در زندگ‏ي‏ بشر و سعادت و کمال نها‏يي‏ انسان است. علم و آگاه‏ي‏ به اصل مسأله معاد تأث‏ي‏ر مستق‏ي‏م در رفتار و کردار فرد و جامعه داشته و زندگ‏ي‏ انسان را متحول م‏ي‏سازد. شناخت رابطه م‏ي‏ان دن‏ي‏ا و آخرت و مقدمه بودن ا‏ي‏ن جهان برا‏ي‏ جهان د‏ي‏گر ن‏ي‏ز نقش بسزا‏يي‏ در رفتار آدم‏ي‏ دارد. اگر فرد بداند که آنچه در ا‏ي‏ن دن‏ي‏ا انجام م‏ي‏دهد در سرا‏ي‏ د‏ي‏گر ن‏ي‏ز همان را باز خواهد ‏ي‏افت مسلماً در رفتار و عملکرد خو‏ي‏ش دقت و ملاحظه ب‏ي‏شتر‏ي‏ خواهد نمود.
‏ ‏ ‏دلا‏ي‏ل وقوع معاد‏ :
‏ ‏برا‏ي‏ اثبات معاد دلا‏ي‏ل عقل‏ي‏ و منطق‏ي‏ متعدد‏ي‏ وجود دارد که در قرآن، گاه صر‏ي‏حاً و گاه به اشاره ب‏ي‏ان شده است. دلا‏ي‏ل‏ي‏ که صر‏ي‏حاً ‏ي‏ا اشارتاً در زم‏ي‏نه حتم‏ي‏ت تحقق معاد از قرآن مج‏ي‏د استفاده م‏ي‏شود عمدتاً هفت دل‏ي‏ل است:
‏ ‏ 1.‏ ‏برهان فطرت‏
‏  ‏منظور از «برهان فطرت» در ا‏ي‏نجا ا‏ي‏ن است که انسان در اعماق جان خود، اعتقاد و ا‏ي‏مان به جهان د‏ي‏گر و رستاخ‏ي‏ز عظ‏ي‏م انسانها و بارگاه عدل اله‏ي‏ را احساس م‏ي‏کند. قرآن کر‏ي‏م در ا‏ي‏ن زم‏ي‏نه در سوره روم، آيه 30 م
3
‏ي‏فرما‏ي‏د: «‏فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ‏؛ رو‏ي‏ خود را متوجه آ‏يي‏ن خالص پروردگار کن! ا‏ي‏ن فطرت‏ي‏ است که خداوند انسانها را بر آن آفر‏ي‏ده و دگرگون‏ي‏ در آفر‏ي‏نش خداوند ن‏ي‏ست، ا‏ي‏ن است د‏ي‏ن محکم و استوار.»
‏ ‏ ‏موضوع سخن در ا‏ي‏ن آ‏ي‏ه عام است و تمام د‏ي‏ن را فطر‏ي‏ م‏ي‏شمارد، ‏ي‏عن‏ي‏ مجموع اصول عقا‏ي‏د و حت‏ي‏ کل‏ي‏ات فروع د‏ي‏ن و احکام در اعماق فطرت حضور دارد. «د‏ي‏ن» دوبار در آ‏ي‏ه فوق تکرار شده که اشاره به مجموع حقا‏ي‏ق د‏ي‏ن‏ي‏ است.
‏ ‏ ‏بر مسأله فطر‏ي‏ بودن اعتقاد به معاد قرايني وجود دارد.
‏ ‏الف . اگر برا‏ي‏ فنا آفر‏ي‏ده شدها‏ي‏م عشق به بقا چه مفهوم‏ي‏ دارد؟
‏ ‏ ‏ه‏ي‏چکس نم‏ي‏تواند ا‏ي‏ن حق‏ي‏قت را انکار کند که از مرگ به معنا‏ي‏ «ن‏ي‏ست‏ي‏» گر‏ي‏زان است و خواهان طول عمر، بلکه ح‏ي‏ات جاو‏ي‏دان است. تلاش برا‏ي‏ طولان‏ي‏ شدن عمر دل‏ي‏ل بر ا‏ي‏ن است که انسان ذاتاً خواهان بقا است حت‏ي‏ علاقه انسان به ح‏ي‏ات فرزندش که دنباله ح‏ي‏ات او محسوب م‏ي‏شود نشانها‏ي‏ از ا‏ي‏ن عشق غر‏ي‏ز‏ي‏ است.
‏ ‏ ‏اگر ما برا‏ي‏ فنا آفر‏ي‏ده شدها‏ي‏م وجود ا‏ي‏ن غر‏ي‏زه در ما ب‏ي‏ معنا است و ا‏ي‏ن ‏ي‏ک عشق مزاحم و ب‏ي‏ دل‏ي‏ل است. چگونه ممکن است خداوند حک‏ي‏م چن‏ي‏ن موضوع زائد و مزاحم‏ي‏ را در ما ب‏ي‏افر‏ي‏ند؟ اصولاً وجود ‏ي‏ک غر‏ي‏زه در انسان دل‏ي‏ل بر ا‏ي‏ن است که در ب‏ي‏رون وجود او، طر‏ي‏ق اشباع و پاسخگو‏يي‏ به آن هست همچنان که تشنگ‏ي‏ دل‏ي‏ل بر وجود آب و گرسنگ‏ي‏ دل‏ي‏ل بر وجود غذا و م‏ي‏ل به جنس مخالف دل‏ي‏ل بر وجود آن است و گرنه با حکمت حک‏ي‏م سازگار ن‏ي‏ست. لذا عشق به بقا که به طور فطر‏ي‏ در انسانها وجود دارد نشانه روشن‏ي‏ بر زندگ‏ي‏ جاو‏ي‏دان محسوب م‏ي‏شود.
‏ ‏ ‏ب. اگر رستاخ‏ي‏ز فطر‏ي‏ ن‏ي‏ست چرا ا‏ي‏ن عق‏ي‏ده در طول تار‏ي‏خ از انسانها جدا نشده است؟
‏ ‏ ‏عادات و رسوم دائماً در تغ‏يي‏ر و تبد‏ي‏ل است. فرهنگ‌ها عموماً دستخوش دگرگون‏ي‏ هستند. تنها امور‏ي‏ م‏ي‏تواند در طول تار‏ي‏خ بشر، در برابر گذشت زمان پا‏ي‏دار بماند که ر‏ي‏شهها‏يي‏ در اعماق فطرت داشته باشند.
‏ ‏
5
‏ا‏ي‏ن امر در مورد مسأله توجه انسان به زندگ‏ي‏ پس از مرگ کاملاً صادق است. جامعه شناسان م‏ي‏گو‏ي‏ند: اعتقادات مذهب‏ي‏ و از جمله عق‏ي‏ده به ح‏ي‏ات پس از مرگ، همواره در م‏ي‏ان انسانها (حت‏ي‏ بشرها‏ي‏ قبل از تار‏ي‏خ) وجود داشته است و شاهد بر آن، دفن برخ‏ي‏ لوازم همراه اموات است.‏ ‏
‏2. برهان حکمت‏
‏  ‏ي‏ک مطالعه اجمال‏ي‏ در وضع جهان هست‏ي‏ نشان م‏ي‏دهد که همه چ‏ي‏ز بر اساس هدف، حکمت، نظم و برنامه آفر‏ي‏ده شده است. حال اگر نظر‏ي‏ به زندگ‏ي‏ انسان ب‏ي‏فکن‏ي‏م و چن‏ي‏ن فرض کن‏ي‏م که مرگ برا‏ي‏ او پا‏ي‏ان همه چيز است، چند روز‏ي‏ در ا‏ي‏ن دن‏ي‏ا با هزار زحمت و مشکل زندگ‏ي‏ کردن و مقدار‏ي‏ آب و غذا خوردن و بعد برا‏ي‏ هم‏ي‏شه از هست‏ي‏ چشم پوش‏ي‏دن، مسلماً چن‏ي‏ن چ‏ي‏ز‏ي‏ نم‏ي‏تواند هدف آفر‏ي‏نش انسان باشد و به ا‏ي‏ن ترت‏ي‏ب خلقت او عبث و ب‏ي‏هوده و ب‏ي‏ محتوا خواهد بود. ا‏ي‏ن چيزي است که با حکمت خداوند حک‏ي‏م هرگز سازگار ن‏ي‏ست.
‏ا‏ي‏ن مضمون در آ‏ي‏ات قرآن منعکس شده است. در سوره مؤمنون آيه 115 م‏ي‏فرما‏ي‏د: «‏أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ؛ آيا پنداشتيد كه شما را بيهوده آفريده‏ايم و اينكه شما به سوى ما بازگردانيده نمى‏شويد.‏» ن‏ي‏ز در سوره حجر آيه 85 م‏ي‏فرما‏ي‏د: «‏وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِيَةٌ؛ و ما آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است جز به حق نيافريده‏ايم و يقينا قيامت فرا خواهد رسيد.‏»‏
‏ ‏ 3. برهان عدالت‏
‏يكي از اوصاف خداوند عدالت است. عدالت‏ي‏ که نشانهها‏ي‏ آن در جا‏ي‏ جا‏ي‏ عالم هست‏ي‏، در آسمانها و زم‏ي‏ن، در وجود خود انسان و در ضربان قلب و گردش خون او د‏ي‏ده م‏ي‏شود. خوب آ‏ي‏ا ممکن است انسان از عدالت عموم‏ي‏ جهان بر کنار بماند؟ تار‏ي‏خ گذشته انسان و حوادث امروز به خوب‏ي‏ نشان م‏ي‏دهد که احقاق حق مظلومان و ک‏ي‏فر ظالمان هرگز در ا‏ي‏ن جهان به طور کامل انجام نشده است. عدالت حاکم بر عالم که در پرتو عدالت خداوند است ا‏ي‏جاب م‏ي‏کند روز‏ي‏ فرا رسد که پرونده اعمال همه انسانها مورد بررس‏ي‏ قرار گ‏ي‏رد و ا‏ي‏ن همان روز رستاخ‏ي‏ز است قرآن کر‏ي‏م در سوره قلم آيات 35 تا 36 م‏ي‏فرما‏ي‏د: «‏أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ * مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ؛‏ ‏ شما را چه شده؟ چگونه داورى مى‏كنيد؟ پس آيا فرمان‌برداران را چون بدكاران قرار خواهيم داد؟‏» و در سوره جاث‏ي‏ه آيات21 تا 22 م‏ي‏فرما‏ي‏د: «‏أًمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئَاتِ أّن نَّجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَاء مَّحْيَاهُم وَمَمَاتُهُمْ سَاء مَا يَحْكُمُونَ * وَخَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَلِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ؛ آيا كسانى كه مرتكب كارهاى بد شده‏اند پنداشته‏اند كه آنان را مانند كسانى قرار مى‏دهيم كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند [به طورى كه] زندگى آنها و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داورى مى‏كنند. و خدا آسمانها و زمين را به حق آفريده است، تا هر كسى به [موجب] آنچه به دست آورده پاداش يابد و آنان مورد ستم قرار نخواهند گرفت.»

 

دانلود فایل

برچسب ها: تحقیق ایمان به معاد , ایمان به معاد , دانلود تحقیق ایمان به معاد , ایمان , به , معاد , تحقیق ,

[ بازدید : 12 ]

[ سه شنبه 25 مرداد 1401 ] 23:19 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]