دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

تحقیق ایزو 9000

تحقیق ایزو 9000

تحقیق-ایزو-9000لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
ISO 9000 Y2K
‏تاريخچه شكل‏‌‏گيري استانداردهاي مديريت و تضمين كيفيت و بين‏‌‏المللي شدن آنها
‏بيش از نيم قرن از تدوين استانداردهاي معتبر سيستمهاي مديريت و تضمين كيفيت مي‏‌‏گذرد. ‏ضرورت بالا نگهداشتن ضرايب ايمني و قابليت اطمينان در صنايع نظامي سبب گرديد كه چنين مقرراتي ابتدا در اين صنايع و سپس در صنايع هوانوردي و صنايع هسته‏‌‏اي به اجرا درآيد.
‏پيچيدگي محصولات، تعداد و تنوع قطعات در صنايع خودروسازي نيز به ناچار باعث توسعه تدريجي استانداردها و مقررات مشابهي در اين صنايع گرديد و دستاوردهاي قابل توجه اين صنايع در اجراي اين استانداردها باعث گرديد تا شركت‏‌‏ها و صنايع ديگر نيز سيستمهاي كيفيت خود را بر اساس اين استانداردها معتبر نمايند.
‏از ديگر مهم رشد و شيوع استانداردهاي سيستم كيفيت مي‏‌‏توان به كسب اطمينان از كيفيت توسط مشتري (تضمين كيفيت بيروني) اشاره نمود.
‏به منظور كسب چنين اعتمادي، مشتري ناگزير مي‏‌‏گردد از طريق خود يا نماينده‏‌‏اش سيستم كيفيت سازمان مورد نظر را مورد رسيدگي و ارزيابي قرار دهد. وليكن با اين روش مشكل بزرگي براي شركت‏‌‏ها، كارخانجات و تأمين كنندگان بوجود مي‏‌‏آيد و آن اختلاف بين معيارهاي ارزيابي و ارزشيابي مشتريان مختلف بود و در واقع علاوه بر خواسته‏‌‏ها و انتظارات متفاوت مشتريان درباره محصول، مشتريان ديدگاههاي مختلفي درباره سيستم كيفيت تأمين كنندگان ‏داشتند و طالب آن بودند كه ديدگاهايشان در اين سيستم‏‌‏ها لحاظ شود.
‏2
‏تا دهه 1970 استانداردهاي ملي ‏و منطقه‏‌‏اي متعددي به عنوان مبناي ارزيابي سيستم‏‌‏هاي كيفيت تدوين و منتشر گرديد كه هر يك نيز خواسته‏‌‏ها و ويژگيهاي متفاوتي را براي سيستم‏‌‏هاي كيفيت در عرصه‏‌‏هاي مختلف و روشهاي متفاوتي را نيز براي ارزيابي و مميزي سيستم كيفيت ارائه مي‏‌‏نمود.
‏اولين سري استاندارد تضمين كيفيت در سال 1979 ميلادي با عنوان BS5750‏ در سه بخش و توسط مؤسسه استاندارد انگلستان (BSI‏) انتشار يافت. در سال 1987 ميلادي، سازمان جهاني استاندارد ISO‏، بر پايه BS5750‏، مجموعه‏‌‏اي از استانداردهاي بين‏‌‏المللي را انتشار ساخت كه به خانواده 9000‏ ISO‏ مشهور شد.
‏اين استانداردها در سال 1994 مورد بازنگري قرار گرفتند و سري 2000 استانداردهاي مذكور در واقع نتيجه دومين ويرايش اين استانداردها به شمار مي‏‌‏رود.
‏نام ايزو چگونه بوجود آمد
‏كلمه ايزو (ISO‏) تركيبي گرد آمده از كلمات International Standardization for Organization‏ است.
ISO‏ سر واژه (Abbreviation‏) نيست و در واقع كلمه‏‌‏اي است در قالب (Acronym‏) كه از ‏«ISOS‏»‏ يوناني به معني ‏«‏مساوي‏»‏ گرفته شده است. براي گريز از سرواژه‏‌‏هاي متعدد كه در نتيجه ترجمه ‏«‏سازمان جهاني استاندارد سازي‏»‏ به زبانهاي مختلف كشورهاي عضو پديد مي‏‌‏آيد، از اين كلمه استفاده شده است و اسم سازمان همواره ISO‏ خواهد بود.
‏3
‏مزاياي گواهينامه ISO 9000: 2000
‏سازمانهايي كه استاندارد ايزو 9000 را در سيستم مديريت كيفيت اجرا مي‏‌‏كنند، دريافته‏‌‏اند كه دريافت گواهينامه ايزو 9000 منافع بسياري به دنبال خواهد داشت. از جمله: ايجاد محيط كاري سازمان يافته، افزايش تعداد مشتري، و جلب رضايت بيشتر آنها.
‏به وجود آوردن سيستم مديريت كيفيت مي‏‌‏تواند پاسخي به تقاضاي بازار كار و تجارت باشد، يا بهره‏‌‏وري سازمان شما را افزايش دهد. به طور كلي برخي منافع حاصل از پياده كردن اين سيستم عبارتند است از:
‏تهيه و تدارك ‏الزامات و ابزار كاربردي و همچنين حصول شفافيت‏‌‏هاي لازم براي حضور و موفقيت‏‌‏ اثربخش در مناقصه داخلي و بين‏‌‏المللي.
‏ارايه ساختاري شفاف و شخص از سازمان براي تمام طرفهاي ذينفع از جمله:
‏جامعه، سهامداران، كاركنان، مشتريان و كارفرمايان و همچنين تأمين كنندگان.
‏جامعه‏ داخلي و بين‏‌‏المللي مطمئن مي‏‌‏شوند كه سازمان شما داراي شناسنامه عملكرد و اهداف متعالي و مترقي است و ضمن حفظ منابع ملي و بشري بر عليه منافع عمومي از جمله ايمني و محيط زيست و كيفيت زندگي آنها تأثير منفي نمي‏‌‏گذارد و در جهت پاسداشت آنها گام بر مي‏‌‏دارد.
‏سهامداران‏ مطمئن مي‏‌‏شوند كه سود سهام و سرمايه آنها بطور منطقي و نه اتفاقي حاصل مي‏‌‏شود و ضمن تداوم حركت در يك مدار مستمر در جهت افزايش و فزوني آن نيز برنامه‏‌‏ريزي شده است.
‏مشتريان‏ مجموعه مطمئن مي‏‌‏شوند كه آندسته از الزامات فني، تخصصي و ساير ويژگيهاي محصول و خدمات دريافتي كه انتظار دارند برآورده مي‏‌‏شود و سازمان به الزاماتي كه آنها اشاره نكرده‏‌‏اند ولي براي كيفيت و ايمني مورد نظرشان مورد نياز است فكر كرده و تدابير مثبتي انديشه نموده است.
‏4
‏تأمين كنندگان ‏مطمئن مي‏‌‏شوند كه اقلام و مواد اوليه را به شركت و سازماني هوشمند مي‏‌‏سپارند و در صورت هر گونه نقص و كوتاهي در آنها، اقلام معيوب شناسايي شده و در ضمن لطمه به اعتبارشان براي آنها هزينه سر بار ايجاد مي‏‌‏كند (از جمله هزينه عودت يا بازكاري و اصلاح و ارسال مجدد كالا) بنابراين اقدام مورد نياز شما را با دقت و ريز سنجي بيشتري تهيه و تامين مي‏‌‏كنند تا هم بازار يك مشتري خوب را حفظ كنند و هم هزينه فروششان كمتر شود.
‏كاركنان ‏مجموعه مطمئن ‏مي‏‌‏شوند كه تمامي ارزشهاي انساني آنها اعم از دانش، آگاهي، مهارت، تخصص، تجربه، صلاحيتها و شايستگيهايشان و در معناي ارزشهاي معنوي و انساني آنها حفظ شده و مورد احترام قرار مي‏‌‏گيرد و به ايشان بعنوان ابزار كار و مواد داراي تاريخ مصرف نگاه نمي‏‌‏شود.
‏* به تصوير كشيدن نمايه‏‌‏هاي قابل حصول از مقاصد گام به گام و دور دست سازمان براي بقاي در عرصه تعالي و ساير زمينه‏‌‏ها از جمله تجاري، بازرگاني و سرمايه‏‌‏داري.
‏* ‏توزيع تعهد سازماني بين تمامي افراد و مسووليتهاي مرتبط درون سازماني بگونه‏‌‏اي كه با تعيين و تشريح ‏شرايط ‏مطلوبي كه مورد نظر مديريت سازمان است و در نهايت شرايطي كه بايد براي تحقق آنها تلاش نمود، هر ‏مسووليتي محدوده عملكرد و اختيارات خود را بخوبي تشخيص مي‏‌‏دهد و مي‏‌‏داند كه در چه مسووليتي بايد پاسخگو باشد. بنابراين مخاطره مديريت براي حضور مستمر بروي جريان كار به حداقل مي‏‌‏رسد (مخاطره اكثر مديران اينست كه فقط زماني كار پيشرفت مي‏‌‏كند كه نه تنها با دو چشم بلكه با دوازده چشم بروي هر يك كاركنان نظارت وجود داشته باشد تا كاركنان حداقل نيمي از انتظارات را برآورده كنند!‏!!)
‏* شناسايي و رديابي تمامي مخاطرات و معايت محتمل در جريان عملكرد و پيش‏‌‏بيني اكثر شرايط نامطلوبي كه ممكن است در صورت كوتاهي‏‌‏هاي احتمالي بوجود (كاهش ريسك توليد و سرمايه)

 

دانلود فایل

برچسب ها: تحقیق ایزو 9000 , ایزو 9000 , دانلود تحقیق ایزو 9000 , ایزو , 9000 , تحقیق ,

[ بازدید : 10 ]

[ پنجشنبه 20 مرداد 1401 ] 4:12 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]