دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

تحقیق بیهقی

تحقیق بیهقی

تحقیق-بیهقیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 52 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏آداب و رسوم بیهقی
‏پ‏ی‏وند‏ استوار ادب‏ی‏ات‏ هر قوم با تار‏ی‏خ‏ سرزم‏ی‏نش‏ ، در‏ی‏چه‏ ا‏ی‏ تابناک را به تار‏ی‏ک‏ی‏ ها‏ی‏ گذشته تار‏ی‏خ‏ی‏ ملت ها گشوده و موجب شده است که کتابها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ی‏ ادب‏ی‏ تجل‏ی‏ گاه باورها، اعتقادات ، آداب و رسوم و ش‏ی‏وه‏ زندگ‏ی‏ مردم شود و راه آشنا‏یی‏ با اند‏ی‏شه‏ ها و رفتارها‏ی‏ اجتماع‏ی‏ گذشته ‏را‏ در خود بنما‏ی‏اند‏. خوشبختانه ب‏ی‏شتر‏ کتابها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ی‏ فارس‏ی‏ ، ادب‏ی‏ هستند ز‏ی‏را‏ نو‏ی‏سندگان‏ آن ، دب‏ی‏ران‏ و منش‏ی‏ان‏ دربار‏ی‏ بودند که به اقتضا‏ی‏ پ‏ی‏شه‏ خودآموخته ها‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از دانش ها‏ی‏ زمان را اندوخته بودند و کاربرد آن آموزشها را در نوشته ها‏ی‏شان‏ به خوب‏ی‏ ‏
‏م‏ی‏ توان د‏ی‏د‏.‏ ‏وسعت ‏اند‏ی‏شه‏ ، ب‏ی‏نش‏ و آگاه‏ی‏ س‏ی‏اس‏ی‏،‏ شناخت مردم و جامعه و فرزند زمان بودن بس‏ی‏ار‏ی‏ از ا‏ی‏ن‏ نو‏ی‏سندگان‏ موجب شده است که نوشته ها‏ی‏ آنان ، راهگشا‏ی‏ ناشناخته ها‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از گذشته ها‏ی‏ دور تار‏ی‏خ‏ی‏ ملت ما باشد.‏ از م‏ی‏ان‏ ا‏ی‏ن‏ کتابها ، تار‏ی‏خ‏ ب‏ی‏هق‏ی‏ و تار‏ی‏خ‏ جهانگشا‏ی‏ را -از آن رو که ه‏رکدام‏ از آنها در دوره ا‏ی‏ پرحادثه نگاشته شده است و ش‏ی‏وه‏ ها‏ی‏ درست تار‏ی‏خ‏ نو‏ی‏س‏ی‏ علم‏ی‏ امروز را دست کم در ‏ی‏ک‏ی‏ از ا‏ی‏ن‏ دو به خوب‏ی‏ -م‏ی‏ ب‏ی‏ن‏ی‏م‏-برگز‏ی‏ده‏ تا محتوا‏ی‏ آنها بررس‏ی‏ گردد. با خواندن ا‏ی‏ن‏ دو کتاب ، خواننده شباهت ها و اختلاف ها‏یی‏ را در زم‏ی‏نه‏ ها‏ی‏ گوناگون تار‏ی‏خ‏ نو‏ی‏س‏ی‏ م‏ی‏ ب‏ی‏ند‏. اختلاف سبک‏ی‏ در ا‏ی‏ن‏ دو کتاب ، نما‏ی‏ان‏ است سبک نو‏ی‏سندگ‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ ب‏ی‏هق‏ی‏ ، ساده تر و روان تر از سبک فن‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از قسمتها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ جهانگشا‏ی‏ است که هر دو به ش‏ی‏وه‏ ا‏ی‏ هنرمندانه در زم‏ی‏نه‏ انتخاب نوع نثر و آم‏ی‏ختن‏ آن با اشعار و آ‏ی‏ات‏ و احاد‏ی‏ث‏ و امثال و حکم و اطلاع‏ات‏ کلام‏ی‏ و فلسف‏ی‏ ، تحول‏ی‏ در ش‏ی‏وه‏ تار‏ی‏خ‏ نگار‏ی‏ پد‏ی‏د‏ آورده اند . ا‏ی‏ن‏ دو نو‏ی‏سنده‏ با ب‏ی‏نش‏ و آگاه‏ی‏ درست در کتاب خود، علل نوشتن کتاب را توض‏ی‏ح‏ داده و به خاطر ملازمت خود با شاهان و حضور در دربارها آئ‏ی‏نه‏ ا‏ی‏ روشن را از تدب‏ی‏ر‏ ها و سو تدب‏ی‏رها‏ی‏ شاهان و امرا و دربار
‏2
‏آداب و رسوم بیهقی
‏پ‏ی‏وند‏ استوار ادب‏ی‏ات‏ هر قوم با تار‏ی‏خ‏ سرزم‏ی‏نش‏ ، در‏ی‏چه‏ ا‏ی‏ تابناک را به تار‏ی‏ک‏ی‏ ها‏ی‏ گذشته تار‏ی‏خ‏ی‏ ملت ها گشوده و موجب شده است که کتابها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ی‏ ادب‏ی‏ تجل‏ی‏ گاه باورها، اعتقادات ، آداب و رسوم و ش‏ی‏وه‏ زندگ‏ی‏ مردم شود و راه آشنا‏یی‏ با اند‏ی‏شه‏ ها و رفتارها‏ی‏ اجتماع‏ی‏ گذشته ‏را‏ در خود بنما‏ی‏اند‏. خوشبختانه ب‏ی‏شتر‏ کتابها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ی‏ فارس‏ی‏ ، ادب‏ی‏ هستند ز‏ی‏را‏ نو‏ی‏سندگان‏ آن ، دب‏ی‏ران‏ و منش‏ی‏ان‏ دربار‏ی‏ بودند که به اقتضا‏ی‏ پ‏ی‏شه‏ خودآموخته ها‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از دانش ها‏ی‏ زمان را اندوخته بودند و کاربرد آن آموزشها را در نوشته ها‏ی‏شان‏ به خوب‏ی‏ ‏
‏م‏ی‏ توان د‏ی‏د‏.‏ ‏وسعت ‏اند‏ی‏شه‏ ، ب‏ی‏نش‏ و آگاه‏ی‏ س‏ی‏اس‏ی‏،‏ شناخت مردم و جامعه و فرزند زمان بودن بس‏ی‏ار‏ی‏ از ا‏ی‏ن‏ نو‏ی‏سندگان‏ موجب شده است که نوشته ها‏ی‏ آنان ، راهگشا‏ی‏ ناشناخته ها‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از گذشته ها‏ی‏ دور تار‏ی‏خ‏ی‏ ملت ما باشد.‏ از م‏ی‏ان‏ ا‏ی‏ن‏ کتابها ، تار‏ی‏خ‏ ب‏ی‏هق‏ی‏ و تار‏ی‏خ‏ جهانگشا‏ی‏ را -از آن رو که ه‏رکدام‏ از آنها در دوره ا‏ی‏ پرحادثه نگاشته شده است و ش‏ی‏وه‏ ها‏ی‏ درست تار‏ی‏خ‏ نو‏ی‏س‏ی‏ علم‏ی‏ امروز را دست کم در ‏ی‏ک‏ی‏ از ا‏ی‏ن‏ دو به خوب‏ی‏ -م‏ی‏ ب‏ی‏ن‏ی‏م‏-برگز‏ی‏ده‏ تا محتوا‏ی‏ آنها بررس‏ی‏ گردد. با خواندن ا‏ی‏ن‏ دو کتاب ، خواننده شباهت ها و اختلاف ها‏یی‏ را در زم‏ی‏نه‏ ها‏ی‏ گوناگون تار‏ی‏خ‏ نو‏ی‏س‏ی‏ م‏ی‏ ب‏ی‏ند‏. اختلاف سبک‏ی‏ در ا‏ی‏ن‏ دو کتاب ، نما‏ی‏ان‏ است سبک نو‏ی‏سندگ‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ ب‏ی‏هق‏ی‏ ، ساده تر و روان تر از سبک فن‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از قسمتها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ جهانگشا‏ی‏ است که هر دو به ش‏ی‏وه‏ ا‏ی‏ هنرمندانه در زم‏ی‏نه‏ انتخاب نوع نثر و آم‏ی‏ختن‏ آن با اشعار و آ‏ی‏ات‏ و احاد‏ی‏ث‏ و امثال و حکم و اطلاع‏ات‏ کلام‏ی‏ و فلسف‏ی‏ ، تحول‏ی‏ در ش‏ی‏وه‏ تار‏ی‏خ‏ نگار‏ی‏ پد‏ی‏د‏ آورده اند . ا‏ی‏ن‏ دو نو‏ی‏سنده‏ با ب‏ی‏نش‏ و آگاه‏ی‏ درست در کتاب خود، علل نوشتن کتاب را توض‏ی‏ح‏ داده و به خاطر ملازمت خود با شاهان و حضور در دربارها آئ‏ی‏نه‏ ا‏ی‏ روشن را از تدب‏ی‏ر‏ ها و سو تدب‏ی‏رها‏ی‏ شاهان و امرا و دربار
‏2
‏آداب و رسوم بیهقی
‏پ‏ی‏وند‏ استوار ادب‏ی‏ات‏ هر قوم با تار‏ی‏خ‏ سرزم‏ی‏نش‏ ، در‏ی‏چه‏ ا‏ی‏ تابناک را به تار‏ی‏ک‏ی‏ ها‏ی‏ گذشته تار‏ی‏خ‏ی‏ ملت ها گشوده و موجب شده است که کتابها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ی‏ ادب‏ی‏ تجل‏ی‏ گاه باورها، اعتقادات ، آداب و رسوم و ش‏ی‏وه‏ زندگ‏ی‏ مردم شود و راه آشنا‏یی‏ با اند‏ی‏شه‏ ها و رفتارها‏ی‏ اجتماع‏ی‏ گذشته ‏را‏ در خود بنما‏ی‏اند‏. خوشبختانه ب‏ی‏شتر‏ کتابها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ی‏ فارس‏ی‏ ، ادب‏ی‏ هستند ز‏ی‏را‏ نو‏ی‏سندگان‏ آن ، دب‏ی‏ران‏ و منش‏ی‏ان‏ دربار‏ی‏ بودند که به اقتضا‏ی‏ پ‏ی‏شه‏ خودآموخته ها‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از دانش ها‏ی‏ زمان را اندوخته بودند و کاربرد آن آموزشها را در نوشته ها‏ی‏شان‏ به خوب‏ی‏ ‏
‏م‏ی‏ توان د‏ی‏د‏.‏ ‏وسعت ‏اند‏ی‏شه‏ ، ب‏ی‏نش‏ و آگاه‏ی‏ س‏ی‏اس‏ی‏،‏ شناخت مردم و جامعه و فرزند زمان بودن بس‏ی‏ار‏ی‏ از ا‏ی‏ن‏ نو‏ی‏سندگان‏ موجب شده است که نوشته ها‏ی‏ آنان ، راهگشا‏ی‏ ناشناخته ها‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از گذشته ها‏ی‏ دور تار‏ی‏خ‏ی‏ ملت ما باشد.‏ از م‏ی‏ان‏ ا‏ی‏ن‏ کتابها ، تار‏ی‏خ‏ ب‏ی‏هق‏ی‏ و تار‏ی‏خ‏ جهانگشا‏ی‏ را -از آن رو که ه‏رکدام‏ از آنها در دوره ا‏ی‏ پرحادثه نگاشته شده است و ش‏ی‏وه‏ ها‏ی‏ درست تار‏ی‏خ‏ نو‏ی‏س‏ی‏ علم‏ی‏ امروز را دست کم در ‏ی‏ک‏ی‏ از ا‏ی‏ن‏ دو به خوب‏ی‏ -م‏ی‏ ب‏ی‏ن‏ی‏م‏-برگز‏ی‏ده‏ تا محتوا‏ی‏ آنها بررس‏ی‏ گردد. با خواندن ا‏ی‏ن‏ دو کتاب ، خواننده شباهت ها و اختلاف ها‏یی‏ را در زم‏ی‏نه‏ ها‏ی‏ گوناگون تار‏ی‏خ‏ نو‏ی‏س‏ی‏ م‏ی‏ ب‏ی‏ند‏. اختلاف سبک‏ی‏ در ا‏ی‏ن‏ دو کتاب ، نما‏ی‏ان‏ است سبک نو‏ی‏سندگ‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ ب‏ی‏هق‏ی‏ ، ساده تر و روان تر از سبک فن‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از قسمتها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ جهانگشا‏ی‏ است که هر دو به ش‏ی‏وه‏ ا‏ی‏ هنرمندانه در زم‏ی‏نه‏ انتخاب نوع نثر و آم‏ی‏ختن‏ آن با اشعار و آ‏ی‏ات‏ و احاد‏ی‏ث‏ و امثال و حکم و اطلاع‏ات‏ کلام‏ی‏ و فلسف‏ی‏ ، تحول‏ی‏ در ش‏ی‏وه‏ تار‏ی‏خ‏ نگار‏ی‏ پد‏ی‏د‏ آورده اند . ا‏ی‏ن‏ دو نو‏ی‏سنده‏ با ب‏ی‏نش‏ و آگاه‏ی‏ درست در کتاب خود، علل نوشتن کتاب را توض‏ی‏ح‏ داده و به خاطر ملازمت خود با شاهان و حضور در دربارها آئ‏ی‏نه‏ ا‏ی‏ روشن را از تدب‏ی‏ر‏ ها و سو تدب‏ی‏رها‏ی‏ شاهان و امرا و دربار
‏3
‏ی‏ان‏ و تبان‏ی‏ ها و دس‏ی‏سه‏ ها‏ی‏ آنان عل‏ی‏ه‏ ‏ی‏ک‏ د‏ی‏گر‏ برا‏ی‏ آ‏ی‏ندگان‏ نما‏ی‏انده‏ اند و هنرمندانه و آگاهانه ، پد‏ی‏د‏ آمدن و نابودشدن قدرتها‏ی‏ زمانه را بررس‏ی‏ و ر‏ی‏شه‏ ‏ی‏اب‏ی‏ کرده با گنجاندن حکا‏ی‏ات‏ی‏ عبرت آموز از گذشتگان ، کتابها‏ی‏شان‏ را پندنامه ا‏ی‏ برا‏ی‏ معاصران و آ‏ی‏ندگان‏ ساخته اند.البته در ا‏ی‏ن‏ سنجش، کفه ترازو‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ ب‏ی‏هق‏ی‏ سنگ‏ی‏ن‏ تر است.
‏سبك نثر فارسي در دوره‌ي اول (450 ـ 300 ق) نثر ساده ومرسل
‏دوره‌ي اول نثر فارسي به دو بخش تقسيم مي‌شود. نخست : از آغاز دوره‌ي نثرنويسي تا اواخر نيمه‌ي اول قرن پنجم. دوم: از اواخر نيمه‌ي اول قرن پنجم تا اوايل قرن ششم.‏ ‏ بخش دوم اين تقسيم را در بررسي سبك دوره‌ي دوم خواهيم آورد. قديمي‌ترين آثاري كه از آغاز نثرنويسي دردست است عموماً نثرهاي كلامي و ديني، حماسي،‌ تاريخي،‌ علمي، فلسفي و عرفاني است. كتاب‌هايي نظير: رساله‌اي درعقاي حنفيان تأليف حكيم ابوالقاسم سمرقندي (م 343ق)، مقدمه‌ي شاهنامه ابومنصوري كه تدوين گروهي از راويان حماسه‌ي ملي ايران است و تنها مقدمه‌ي آن باقي است، تاريخ بلعمي كه ترجمه‌اي از تاريخ الرسل و الملوك طبري است، ترجمه‌ي تفسير طبري، رساله‌ي استخراج و رساله‌ي شش فصل تأليف محمد بن ايوب طبري، حدود العالم، عجايب البلدان از ابوالمؤيد بلخي، الابنيه عن حقايق الادويه از ابومنصور موفق بن علي هروي، آثارفارسي ابن سينا از جمله دانشنامه‌ي علايي و رساله‌ي رگ‌شناسي، التفهيم از بيروني،‌ تاريخ سيستان، زين‌الاخبار گرديزي، آثار ناصرخسرو، كشف المحجوب‏ از ابويعقوب سگزي‏.
‏سبك نثر كتاب‌هاي مذكور، مرسل و ساده است ومختصات زباني و سبكي آنها چنين است: لغات فارسي آنها از نظر بسامد برديگر لغات خصوصاً عربي غلبه دارد به ويژه در مقدمه‌ي شاهنامه ابومنصوري كه درصد واژگان عربي 1% تا 2% است. نثر شاهنامه كه از نمونه‌هاي نادر ادبيات حماسي منثور است، از خصوصيات بديعي چون موازنه، مترادفات و‌

 

دانلود فایل

برچسب ها: تحقیق بیهقی , بیهقی , دانلود تحقیق بیهقی , تحقیق ,

[ بازدید : 14 ]

[ سه شنبه 25 مرداد 1401 ] 20:26 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]