دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

تحقیق تذهیب 20ص

تحقیق تذهیب 20ص

تحقیق-تذهیب-20صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏تعریف تذهیب
‏در فرهنگهای فارسی تعریف دقیقی از تذهیب وجود ندارد ؛ ‏تعریفی که ما را به اصل و منشاء این هنر رهنمون باشد. در برخی از کتابهای قدیمی و ‏اغلب تذکره ها فقط نامی از نقاشان و مذهبان آمده است که این ، برای دریافت معنای ‏تذهیب کافی نیست. در لغتنامه ها ، تذهیب را زرگرفتن و طلا کاری دانسته اند ، اما ‏این ، هم تمام معنای تذهیب نیست. در دایرة المعارفهای فارسی نیز تعریفهایی از تذهیب ‏آمده است که به شیوه های تذهیب ، در یک دوره ی خاص از ‏تاریخ ‏، تعلق دارد.
‏به هر حال تذهیب ‏را می توان مجموعه ای از نقشهای بدیع و زیبا دانست که ‏نقاشان ‏و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن ‏کتابهای مذهبی ، علمی ، فرهنگی ، تاریخی ، ‏دیوان اشعار ‏، جُـنگهای هنری و قطعه های ‏زیبای خط به کار می برند. استادان تذهیب این مجموعه های زیبا را در جای جای کتابها ‏به کار می گیرند تا صفحه های زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبایی ‏دیداری ببخشند. بدین ترتیب است که کناره ها و اطراف صفحه ها ، با طرحهایی از شاخه ‏ها و بندهای اسلیمی ، ساقه ، گلها و برگهای ختایی ، شاخه های اسلیمی و گلهای ختایی ‏و یا بندهای اسلیمی و ختایی و ... مزین می شوند.
‏مکتبهای تذهیب
‏تذهیب ، همچون نقاشی ، دارای مکتبها و دوره های ‏خاصی است ؛ چنانکه می توان از مکاتب ‏سلجوقی ‏، ‏بخارا ‏،
3
‏تیموری ‏، ‏صفوی ‏و ‏قاجار ‏و شعب مختلف هر مکتب سخن گفت. برای ‏مثال ، در مکتب تیموری ، شعبه های ‏شیراز ‏، ‏تبریز ‏، ‏خراسان ‏و ... را می توان تمیز داد و در واقع ‏، تفاوت در رنگها ، روش قرار گرفتن نقشها در یک صفحه تذهیب و تنظیم نقشها در ‏مکتبهای مختلف ، عامل این تفاوت است. برای نمونه ، تذهیب در مکتب بخارا به آسانی از ‏تذهیب در دیگر مکتبها بازشناخته می شود. چون ، در مکتب بخارا از رنگهای زنگار ، ‏شنگرف ، سورنج و سیاه استفاده می شده است ؛ در صورتی که در مکتبهای دیگر ، رنگها به ‏این ترتیب کاربرد نداشته است.
‏می توان گفت تذهیبهای دوره های مختلف ، بیان ‏کننده حالات و روحیات آن دوره ها هستند: تذهیب سده چهارم ه.ق ساده و بی پیرایه ، ‏سده های پنجم و ششم ه.ق متین و منسجم ، سده هشتم ه.ق پرشکوه و نیرومند و سده های ‏نهم و دهم ه.ق ظریف و تجملی هستند.
‏بررسی آثار تذهیب شده دردوره های گذشته ‏، بر تاثیر فراوان هنر تذهیب ایران در دیگر کشورها – ‏هند ‏، ‏ترکیه ‏عثمانی و کشورهای عربی- حکایت دارد. ‏هنرمندانی که در اوایل دوره ی صفوی از ‏ایران ‏به هند مهاجرت کردند ، بنیانگذار مکتب ‏نقاشی ایران و هند شدند و آثاری بزرگ از خود بر جا گذاردند. آثار به جا مانده از ‏مکتب مغولی هند که در نوع خود بی مانند است ، بر این واقعیت حکایت دارد که این مکتب ‏تداوم مکتب نقاشی ایران و هند است.
4
‏در ترکیه عثمانی ، هنرمندان مذهّب زیاد ‏جلوه نکردند و اگر این هنر در آن سرزمین رشدی کرد ، به خاطر هنرمندان ایرانیی بود ‏که با مهاجرت به ترکیه عثمانی ، بنیانگذار مکتب هنری در آن دیار شدند. در کشورهای ‏عربی نیز ، به سبب بازگشت هنرمندان ایرانی از آن کشورها ، هنر تذهیب اوجی نیافت.
‏در واقع ، هنر تذهیب ایران در دنیا یگانه است. در ‏اروپا ‏، به نوعی از آذین و آرایش ، تذهیب می ‏گویند و تذهیب ایرانی را با آن مقایسه می کنند ؛ اما تذهیب اروپایی با تذهیب به ‏شیوه ایرانی ، به طور کلی ، فرق دارد. آذینهای تذهیب اروپایی از ساقه ی درختی مانند ‏مو و برگهای رنگین تشکیل شده است و در کنار آنها ، گاهی ‏پرندگان ‏، حیوانها ، صورتهای مختلف انسان و ‏مناظر طبیعی را می توان دید.
‏پیشینه تذهیب
‏پیشینه آذین و تذهیب در هنر کتاب آرایی ایران ، به ‏دوره ‏ساسانی ‏می رسد. بعد از نفوذ ‏اسلام ‏در ایران ، هنر تذهیب در اختیار ‏حکومتهای اسلامی و عرب قرار گرفت و « هنر اسلامی » نام یافت. اگر چه زمانی این هنر ‏از بالندگی فرو ماند ، اما مجددا پویایی خود را به دست آورد. چنانکه در دوره ی ‏سلجوقی مذهـبان ، آرایش ‏قرآنها ، ابراز و ادوات ، ظرفها ، بافته ها ‏و بناها را پیشه ی خود ساختند و چندی بعد ، در دوره تیموری این هنر به اوج خود رسید ‏و زیباترین آثار تذهیب شده به وجود آمد
4
.
‏هنرمندان نقاش ، صحافان و صنعتگران ‏، به خواست سلاطین از سراسر ایران فراخوانده شدند و درکتابخانه های پایتخت به کار ‏گمارده شدند. بدین ترتیب ، آثار ارزشمند و با شکوهی پدید آمد. در دوره ی صفوی ، ‏نقاشی ، تذهیب و خط درخدمت هنر کتاب آرایی قرار گرفت و آثاری به وجود آمد که زینت ‏بخش ‏موزه ‏های ایران و جهان است. اما ، رنج ‏هنرمندان بی ارج ماند و ارزش آنان در زمان زندگیشان شناخته نشد و هنر نقاشی به ویژه ‏تذهیب ، پس از دوره صفوی از رونق افتاد. اگر چه هجوم فرهنگ غرب به ایران ، حرکت ‏پیشرو این هنر را کند ساخت ، ولی با زحمت هنرمندان متعهد و دوستداران هنر این مرز و ‏بوم، شعله ی هنر تذهیب همچنان فروزان است‏ .
‏چگونگی ‏انجام یک اثر تذهیب
‏برای انجام یک اثر تذهیب، ‏پس از آماده کردن بوم، طرح مورد نظر را روی کاغذ پیاده می کنیم. با برداشتن طرح روی ‏کاغذ کالک (‏طرح 1) ‏کار را ادامه می ‏دهیم و سپس، آن را بر روی بوم اصلی برمی گردانیم. یعنی بر پشت کاغذ کالک مهره می

 

دانلود فایل

برچسب ها: تحقیق تذهیب 20ص , تذهیب 20ص , دانلود تحقیق تذهیب 20ص , تذهیب , 20ص , تحقیق ,

[ بازدید : 13 ]

[ سه شنبه 25 مرداد 1401 ] 19:38 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]