دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

تحقیق چرخ دنده‌ها ( ورد)

تحقیق چرخ دنده‌ها ( ورد)

تحقیق-چرخ-دنده‌ها-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 46 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏چرخ دنده‌ها
‏در دل ‏ ‏هر ابزار مکانیکی تعداد‏ ‏ زیادی‏ ‏ چرخ دنده‏ ‏ وجود دارد.‏ ‏ تا به حال فکر کرده اید ‏که چرا این‏ ‏قدر چرخ دنده در آن‏ ‏ها استفاده می‌شود. مهم‏ ‏ترین دلیل آن اینست که همه این ‏ابزارها یک موتورکوچک دارند‏که با سرعت بالا می‌چرخد. این موتور می‌تواند توان ‏مورد نیاز را تأمین کند، اما گشتاور آن به اندازه کافی زیاد نیست. مثلاً در یک پیچ ‏گوشتی برقی باید گشتاور بالا برود تا پیچ ‏ ‏گوشتی‏ ‏ بتوان‏ ‏د پیچ‌ها ‏ ‏را‏ ‏ سفت ‏ ‏کند، ‏ ‏ولی ‏ ‏موتور گشتاور کمی تولید ‏ ‏می‌کند و‏ ‏در عوض سرعت بالایی دارد. کافیست از چند چرخ دنده ‏استفاده کنیم تا مشکلمان حل شود.
‏کار دیگری که از چرخ‏ ‏ دنده‏ برمی آید تغییر‏جهت ‏چرخش است. اگر دو چرخ دنده را که کنار هم‏ ‏ قرار دارند با دقت‏ ‏ نگاه کنید می‌بینید که ‏همواره یکی از آن‏ ‏ها ساعتگرد می‌چرخد و‏دیگری پادساعتگرد.‏ ‏ در این مطلب می‌خواهیم ‏ ‏شما ‏ ‏را با ‏ ‏انواع مختلف چرخ دنده هایی که در ابزارهای مکانیکی می‌بینید آشنا کنیم.
‏چرخ دنده ها
‏معمولاً چرخ دنده‌ها برای یکی از کاربردهای زیر ‏استفاده می‌شوند:
‏1- ‏تغییر جهت چرخش
‏2- ‏افزایش یا کاهش سرعت چرخش
‏3- ‏انتقال حرکت دورانی به یک محور دیگر
‏4- ‏همزمان سازی حرکت دو محور
‏موارد 1 و 2 و 3 را می‌توانید در مدل سازی بالا مشاهده کنید. چرخها در جهت عکس ‏هم‏ ‏دیگر می‌چرخند، چرخ کوچکتر با سرعت بیش‏ ‏تر از چرخ بزرگ می‌گردد و حرکت دورانی از ‏محور چرخ بزرگ به محور چرخ کوچک منتقل شده است.
‏قطر چرخ سمت چپ دو برابر چرخ ‏دیگر است. اصطلاحاً می‌گوییم نسبت این دو چرخ دنده 2:1 (بخوانید "دو به یک") است .‏اگر دقت کنید می‌بینید که هر بار‏که چرخ بزرگ یک دور می‌زند، چرخ کوچک دو دور به ‏دور خود می‌چرخد. پس سرعت چرخش دو برابر شده است.
‏مفهوم نسبت چرخ دنده
‏اگر بدانید که محیط یک دایره چگونه ‏محاسبه ‏ ‏می‌شود،‏ ‏ به راحتی می‌توانید مفهوم‏ ‏ نسبت‏ ‏ چرخ دنده‌ها‏ ‏ را درک کنید. محیط دایره ‏برابر است با حاصل‏ ‏ضرب عدد پی در قطر آن. ‏ ‏بنابراین نسبت قطر دو چرخ دنده، در واقع ‏همان نسبت محیط های آنها است. در مدل سازی زیر رابطه بین قطر و محیط یک دایره نشان
‏داده شده است.
‏همانطور که می‌بینید قطر این دایره 27/1 اینچ است، ولی وقتی دایره می‌چرخد، خطی ‏به طول 4 اینچ را طی می‌کند. حالا فرض کنید که این دایره در تماس با دایره دیگری ‏قرار دارد که قطر آن نصف این مقدار، یعنی 635/0 اینچ است. اگر این چرخ را یک دور ‏بچرخانیم خط طی شده 2 اینچ طول خواهد داشت. چون هر دو چرخ در کنار هم هستند، با ‏گردش چرخ بزرگ، چرخ کوچک هم حرکت می‌کند. دو چرخ مسافت یکسانی را طی می‌کنند، پس ‏چرخ کوچک دو دور می‌زند.
‏بیشتر چرخ دنده های واقعی دندانه دارند، دندانه سه ‏مزیت بزرگ دارد:
‏از لغزش چرخ دنده‌ها جلوگیری می‌کند. پس محورهایی که با چرخ ‏دنده به هم متصل شده اند، همواره همگام با یکدیگر حرکت می‌کنند.
‏با استفاده از ‏آنها می‌توان به راحتی نسبت دو چرخ دنده را حساب کرد، کافیست تعداد دنده های یک چرخ ‏را بشمارید و به تعداد دنده های چرخ دوم تقسیم کنید.
‏با استفاده از دنده‌ها ‏می‌توان خطاهای کوچکی را که در هنگام ساختن چرخ‌ها پیش آمده برطرف کرد. ‏ ‏چون نسبت ‏چرخ‏ ‏ها با تعداد ‏ ‏دندانه‌ها‏ ‏ کنترل می‌شود،‏ ‏ دیگر اشتباهات ‏ ‏کوچک ‏ ‏در تولید چرخ‏ ‏ها اهمیت
‏چندانی ندارد.
‏تا این جا همه چیز ساده بود و هر کس می‌تواند به راحتی مطالب ‏بالا را بفهمد. اما آن‏ ‏هایی ‏كه ‏با ابزارهای مکانیکی کار کرده اند، می‌دانند که مشکلات ‏دیگری هم وجود دارد که باید راه حلی برای آنها پیشنهاد کرد. به تدریج ایده های ‏جدیدی برای استفاده بهتر از چرخ دنده‌ها ارائه شد تا این مشکلات برطرف ‏شود.
‏اولین مشکل‏ ‏ این ‏ ‏بود که امکان ساختن چرخ های خیلی کوچک ‏ ‏وجود نداشت. به همین ‏خاطر نمی شد نسبت دو چرخ دنده را خیلی افزایش داد. اگر شما می‌خواستید این مشکل را ‏حل کنید، چه می‌کردید؟
‏چرا به جای کوچک کردن یک چرخ، چرخ دیگر را بزرگتر نمی ‏کنند؟
‏به شکل روبرو نگاه کنید. آیا متوجه شدید که مسئله چطور حل شد؟
‏چرخ بنفش دو تکه است. یک چرخ کوچک به وسط یک چرخ بزرگتر متصل شده است. ‏چرخ کناری فقط‏ ‏ به‏ ‏ چرخ کوچک متصل است.‏ ‏ درست است که چرخ‏ ‏های بزرگ هم اندازه اند، اما ‏سرعت چرخش یکی از آنها دو برابر دیگری است. اگر تعدادی زیادی از این چرخ‌ها را در ‏کنار هم قرار دهید، چیزی شبیه زیر خواهید داشت.
‏سرعت چرخ بنفش ‏دو برابر سرعت چرخ آبی است و سرعت چرخ سبز هم دو برابر سرعت چرخ بنفش. سرعت چرخ سبز ‏چند برابر سرعت چرخ آبی خواهد بود؟

 

دانلود فایل

برچسب ها: تحقیق چرخ دنده‌ها ( ورد) , چرخ دنده‌ها , دانلود تحقیق چرخ دنده‌ها ( ورد) , چرخ , دنده‌ها , تحقیق , ورد) ,

[ بازدید : 11 ]

[ شنبه 22 مرداد 1401 ] 9:05 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]