دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

تحقیق اثر سموم بر بدن 16 ص

تحقیق اثر سموم بر بدن 16 ص

تحقیق-اثر-سموم-بر-بدن-16-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏12
‏2
‏اثر سموم بر بدن
‏مقاومت بندپايان نسبت به سموم
‏ ‏مقدمه
‏بندپايان يكي از مهمترين شاخه جانوري هستند كه تا كنون حدود يك ميليون گونه از آنها شناسايي شده است. اكثر بندپايان جزء موجودات مفيد بوده و فقط تعداد محدودي از آنها بعنوان آفات كشاورزي و ناقل بيماري ها شناخته شده‎‏اند. از مهمترين بيماري هائي كه توسط بندپايان به انسان منتقل مي‎‏شود مي‎‏توان از مالاريا, فيلاريازيس, ليشمانيازيس, تريپانوزوميازس, تب زرد, تب دانگ, طاعون, تيفوس و بيماري هاي آربوويروس‏ی‏ نام برد و لذا با توجّه به نقش بندپايان در انتقال بسياري از بيماري هاي نوپديد و بازپديد و اقدامات كنترلي مربوطه، اقدام به نگارش اين گفتار، گرديد.
‏تاريخچه استفاده از سموم
‏ در طول تاريخ بعضي از بندپايان بعنوان دشمن انسان در جهت كاهش محصولات كشاورزي و ناقل بيماري ها شناخته شده‎‏اند و انسان از بدو پيدايش و بويژه از آغاز متمدّن شدن، همواره بدنبال روش هاي مقابله با اين دشمنان بوده است. در زمان هاي قديم انسان از مواد طبيعي موجود مانند مواد معدني و گياهي براي مبارزه استفاده مي‎‏نمود، لازم به ذكر است كه تا قبل از شروع جنگ جهاني دوّم اكثر مواد شيميايي استفاده شده بر عليه آفات از مواد معدني چون آرسنيك و گوگرد بودند, و به طور همزمان، استفاده از گياهاني همچون گل پيرتروم, نيكوتين و روتنون نيز مرسوم بود. دهة 1940 آغازي بود كه در آن
‏12
‏2
‏«‏انقلاب حشره‎‏كش ‏ها‏»‏ بوقوع پيوست.
‏در آن زماني سم DDT‏ در سطح وسيعي بعنوان حشره‎‏كش مورد استفاده قرار گرفت. خاصيت حشره‎‏كشي اين ماده توسط Paul Muller‏ در سال 1939 كشف شد و بخاطر اين كشف و استفاده از آن در كنترل بسياري از بيماري ها جايزه صلح نوبل در سال 1948 را از آن خود ساخت و متعاقباً سم DDT‏ در سطح وسيعتري توليد و مصرف گرديد و توليد صنعتي ساير سموم نيز ادامه يافت.
‏با كشف سم DDT‏ و استفاده از آن در از بين بردن حشرات, سازمان جهاني بهداشت اين ماده را بنام (گلولة سحرآميز) , ناميد و ادعا نمود با در دست داشتن آن قادر به ريشه‎‏كني بسياري از بيماري ها و ازجمله بيماري مالاريا خواهد بود.كه اين موضوع با بروز مقاومت به سموم در حشرات با شكست مواجه شد.
 ‏طبقه‎‏بندي سموم
‏سموم را بر اساس منشأ و مواد شيميايي موجود مي‎‏توان به گروه هاي زير طبقه بندي نمود:
‏1‏ ـ سموم كلره (Organochlorine compounds)‏
‏اين گروه از سموم در طيف وسيعي بر عليه آفات و حشرات موذي، مورد استفاده قرار گرفته است. از مهمترين سمومي كه در اين گروه قرار دارد مي‎‏توان به سموم ذيل اشاره نمود : ددت, ديلدرين, BHC‏, ديكوفو‏ل‏, آلدرين, كلردان, هپتاكلر و اندوسولفان. از مهمترين خصوصيات اين سموم مي
‏12
‏3
‎‏شود به پايداري طولاني آنها در محيط و طيف وسيع حشره‎‏كشي آنها اشاره نمود.
‏2‏ ـ سموم فسفره (Organophosphate insecticides)‏
‏حشره كش هاي فسفره مصنوعي، مولكول هاي آلي حاوي فسفر مي‎‏باشند. همزمان با جنگ جهاني دوّم اين گروه از سموم بعنوان گازهاي جنگي توسط آلماني‎‏ها سنتز شدند و سپس به خاصيت حشره‎‏كشي آنها پي برده شد. تا كنون بيش از 100 تركيب از اين سموم به بازار آمده است و از راه هاي مختلف بر روي حشرات اثر مي‎‏گذارند.
‏از مهمترين سموم در اين گروه مي‎‏توان به مالاتيون, پاراتيون, ديازينون, سيستوكس, متاسيستوكس, تمفوس, كلروپيروفوس متيل , پيريميفوس متيل, فنتيون و فنيتروتيون اشاره نمود. خاصيت ابقايي اين سموم در مقايسه با سموم كلره كمتر مي‎‏باشد.
‏3 ـ كاربامات‎‏ها (Carbamates)‏
‏اين گروه از سموم از نظر مكانيسم عمل بر روي حشرات شبيه سموم فسفره هستند. از مهمترين سمومي كه در اين گروه قرار دارند مي‎‏توان كارباريل, پروپوكسور, فورادان آلديكارپ را نام برد.
‏4 ـ سموم پايروتروئيد (Pyrethroid insecticides)‏
‏12
‏5
‏اين گروه از سموم نسل جديدي از حشره‎‏كش ها را بوجود آورده است. منشاء اين گروه از سموم از گل پيرتر بوده است كه مبدأ آن ايران مي‎‏باشد. از نظر ساختمان شيميايي, استر يك اسيد و الكل مي‎‏باشند. در دهة 1950 اين گروه بصورت مصنوعي سنتز شدند. اوّلين گروه از اين سموم كه به بازار عرضه شدند در مقابل نور سريعاً تجزيه مي‎‏شدند. متعاقباً بر روي فرمول شيميايي آنها كارهاي فراواني انجام پذيرفت و سمومي به بازار عرضه گرديد كه خاصيت ابقائي بيشتري در طبيعت داشتند. هم اكنون بيشترين استفاده را در كنترل حشرات خانگي و آفات كشاورزي به خود اختصاص داده‎‏اند. مهمترين پايروتروئيدها عبارتند از : آلترين, ‏بيو‏آلترين, رزمترين, بيورزمترين, پرمترين, سايفلوترين, دلتامترين, سايپرمترين, لمبداسيهالوترين و ‏ف‏نترين. هم‎‏اكنون سموم فوق را در كنترل ناقلين مالاريا به صورت هاي سمپاشي ابقايي داخل منازل, سمپاشي فضايي و استفاده از پشه‎‏بندهاي آغشته به سموم، به كار مي‎‏برند.
‏5 ـ ساير سموم جديد‏
‏علاوه بر چهار گروه اصلي كه قبلاً توضيح داده شد, هم اكنون انواع و اقسام سموم از گروه هاي مختلف به بازار عرضه شده است كه مكانيسم عمل آنها ممكن است با گروه هاي قبلي متفاوت باشد. ازجمله مي‎‏توان به Biopesticides‏ اشاره نمود كه از سم حاصل از باكتري Bacillus thuringiensis‏ بر عليه آفات استفاده مي‎‏شود. گروه ديگري بنام هاي تنظيم كننده رشد حشرات (ICR’s)‏ به بازار عرضه شده است كه مكانيسم عمل آنها بر روي حشرات همانند هورمون هاي جلداندازي و جواني حشرات است. از مهمترين نمونه

 

دانلود فایل

برچسب ها: تحقیق اثر سموم بر بدن 16 ص , اثر سموم بر بدن 16 ص , دانلود تحقیق اثر سموم بر بدن 16 ص , اثر , سموم , بر , بدن , 16 , ص , تحقیق ,

[ بازدید : 10 ]

[ چهارشنبه 19 مرداد 1401 ] 18:33 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]