دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

دانلود مقاله در مورد سيكاها ( نيروگاه آبي )

دانلود مقاله در مورد سيكاها ( نيروگاه آبي )

دانلود-مقاله-در-مورد-سيكاها-(-نيروگاه-آبي-)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 17 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏سيكاها (آبشارها)
‏ 
‏ 
‏ 
‏ 
‏ 
‏در ‏جنوب‏ پل گرگر يا پل دروازه‏(آبشارها)‏، در سمت چپ و راست ‏رودخانه طاق هايي چند با ساختمانهايي كه آب را از بالا دست گرفته و به درون مرتبه هاي پائين تر سرازير مي كند بنام سيكا معروف و نمايان است. اين بناها كه تعداد آنها را در سمت چپ رودخانه در حدود شانزده و در سمت راست نيز به همين حدود تعدادي از خراب و آباد ديده مي شوند محل آسياب هاي گندم خوردكني و تهيه ي آرد به وسيله ي استفاده از قوه ي آب رودخانهاست كه آب از ارتفاعي به مرتبه ي زيرين فرو مي جهد و سنگ آسياب را به گردش و چرخش در مي آورده است. ‏در حدود 40 سال پيش ‏بجاي آسيابهاي پيشين ،بجز يكي دو سه دستگاه كه بصورت آسياب باقي مانده، كارخانه هاي روغن كنجد («ارده» كشي)‏،‏ يخ سازي‏ و نيروگاه برق‏ قرار دا‏شته‏ و يكي دو زيرزمين خشك با هواگير و سوراخ هاي روشنائي براي مردم در تابستان گرم شوشتر جاي استراحت نيمروز تابستان است و بقيه ي آنها مخروبه و متروك مانده اند.
‏ 
‏ 
‏شكل و سبك ساختماني اين آسيابها درست نشان مي دهد كه شايد از زمانهاي خيلي پيش يعني از روزگار حفر آبراه ي گرگر و بستن بند ميزان ، با استفاده از نيروي آب، تعبيه ي آسيابها كرده اند و ساختمان آنها ابداً شباهتي به آنچه در دزفول در محل رعنا بنام اسيوآي رعنا در بستر رود دز وجود دارند و مي گويند آسيابهاي گندم خوردكني بوده اند ندارند و كاملاً با آنها متفاوتند. در گوشه ي سمت چپ يعني مشرق پل چسبيده به پل گرگر آثار يك جرز و پي پل قديمي و ستوني از آن باقي مانده است كه به احتمال همين ستون يكي از پي هاي پل قديمي گرگر است و در همين ضلع شرقي رودخانه چهار مجراي وسيع سنگي وجود دارد كه آب رودخانه را به درون آبراه ي ديگر مي اندازد‏.
‏ 
‏ 
‏ 
‏ 
‏آبراهه ها و مجاري آب منشعب از گرگر از سمت شرق رودخانه جدا شده و در زير پل گرگر آثار مجاري و تمهيدات آبرساني و آب بري عهد ساساني قابل ملاحضه است. تفاوت آشكار ديگري كه بين آسيابهاي سيكا در شوشتر و اسيوآي رعنا در دزفول وجود دارد آنست كه اسيوآي رعنا در بستر رودخانه ي دز قرار دارند در حالي كه سيكاي شوشتر در كنار رود گرگر واقعند و پيدا است كه به روزگار آباداني اين تاسيسات و تا ساليان دراز آب رودخانه حتي به پي حريم سيكا هم نزديك نبوده است و بتدريج بندها خراب و زمين ها شسته شده و اكنون آب به پي هاي بناهاي سيكا مي رسد ، با وجود اين يك آبراهه آب مورد احتياج بناهاي سيكا را به آنها مي رساند و تاسيسات به هيچوجه در بستر رودخانه نيست و در ارتفاعي مشرف به آن است.

 

دانلود فایل

برچسب ها: دانلود مقاله در مورد سيكاها ( نيروگاه آبي ) , سيكاها ( نيروگاه آبي ) , دانلود دانلود مقاله در مورد سيكاها ( نيروگاه آبي ) , سيكاها , ( , نيروگاه , آبي , ) , دانلود , مقاله , مورد ,

[ بازدید : 10 ]

[ سه شنبه 18 مرداد 1401 ] 20:54 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]