دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

تحقیق بررسي رابطه نحوه اوقات فراغت و جمعيت 93 ص

تحقیق بررسي رابطه نحوه اوقات فراغت و جمعيت 93 ص

تحقیق-بررسي-رابطه-نحوه-اوقات-فراغت-و-جمعيت-93-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 82 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فصل اول:
‏کليات پژوهش
‏3
‏مقدمه
‏«‏خداوند وقتي انسان را آفريد از روح خود در آن دميد.‏»‏ (سوره مبارکه الح‏ِ‏جر‏، ‏آيه ‏28).
‏اين بدان معناست که هدف، خلقت موجودي خدا گونه ب‏و‏ده است که داراي صفات و خصوصياتي باشد تا خليفه خدا روي زمين شود و براي تربيت انسانها از ميان خود آنها راهنماياني برگزيد تا راه راست را به انسانها نشان دهند‏. ‏نقش تربيتي اين راهنمايان به گونه اي بوده که انسانها در تمامي ابعاد وجوديشان رشد کنند‏. ‏با مشاهده زندگي گذشتگان خواهيم ديد که معمولاً ‏زندگي افراد جامعه به سه بخش تقسيم‏ مي‏‌‏شده است‏. ‏قسمت اول کار و مشغله روزانه که جهت تأمين معاش خانواده بوده است و قسمت ديگر را خواب و استراحت و تجديد قواي جسمي ‏جهت شروع روزي نو و ادامه کار و تلاش روزانه تشکيل‏ مي‏‌‏داده است و بين اين دو ز‏م‏ان‏، ‏زمان سومي نيز مشاهده‏ مي‏‌‏شو‏د که در آن افراد ن‏ه ‏کاري انجام‏ مي‏‌‏دادند و نه در خواب بودند‏. ‏البته اين زمان بسيار کوتاه بود و به مرور زمان مدت آن افزايش يافته است‏. ‏اين مدت زمان از روز را اوقات فراغت (Leisure times‏) نام نهادند‏. ‏در زندگي فردي و اجتماعي بسياري از جوامع و ملتهاي امروز جهان‏، ‏اوقات فراغت بخش مهم و جدا‏نشدني از برنامه‏‌‏ها‏ي تربيتي جوانان محسوب‏ مي‏‌‏شود و هر اجتماعي با توجه به اين نکته ‏تا چه مي‏زان از تحولات صنعتي و اجتماعي عصر حاضر تأثير پذيرفته است‏، ‏از ساعات فراغت به فراخور وضع و موقعيت خويش و بر اساس تواناييهاي اقتصادي خود و نيز اع‏ت‏قادات و درک ويژه اي که از اوقات فراغت دارند‏، ‏بهره‏ مي‏‌‏گيرند‏. ‏و‏ا‏ضح است که کم توجهي به اين موضوع موجب‏ مي‏‌‏شود که افراد نتوانند اوقات بيکاري خود را به نحو مطلوب و دلخواه سپري ‏کنند و از نقش سازنده اي که اين ساعات در پرورش شخصيت و تکميل دانش و معلومات دارند بهره ببرند‏. ‏يکي از اقشار جامعه‏، ‏جوانان هستند و آنها سرشار از انرژي جواني‏ مي‏‌‏باشند که اين انرژي بايد به گونه اي مورد بهره برداري قرار گيرد (سازمان ملي جوانان‏، ‏1381)‏.
‏جهت دادن صحيح به بهره برداري از انرژي جوانان و برآوردن نيازهاي آنها‏، ‏مستلزم برنامه ريزي واقع بينانه و صحيح زماني است تا بدين ترتيب از اتلاف وقت و انرژي ‏اين قشر جولگيري به عمل آيد‏. ‏امروزه استفاده بهينه از وقت و زمان‏، ‏مهمترين مسأله در کشورهاي مترقي جهان‏ مي‏‌‏باشد ولي متأسفانه در کشور ما توجه چنداني به وقت و زمان نمي شود و با از دست دادن اين عنصر بسيار مهم
‏3
‏، ‏لطمه‏‌‏ها‏ي زيادي از لحاظ اقتصادي‏، ‏اجتماعي و آموزشي و پرورشي و... به کشورمان وارد‏ مي‏‌‏شود‏، ‏زيرا مديريت زمان کمتر ديده‏ مي‏‌‏شود‏. ‏پس براي افزايش بهره وري‏، ‏مخصوصاً ‏در واحدهاي آموزشي ‏بهتر است از مديريت زمان (Time management‏) استفاده شود و اين برنامه ريزي ز‏م‏اني به کارمندان و محصلان از قبيل دانش آموزان و دانشجويان آموزش داده شود (براتي‏، ‏1384)‏.
‏امروزه اين اعتقاد وجود دارد که ريشه بسياري از اضطرابها و فشارهاي روحي انسان عصر حاضر‏، ‏کمبود وقت يا از دست دادن زمان است‏. ‏قرن حاضر به دليل گسترش شبکه اطلاع رساني و تهاجم و انفجار اطلاعات‏، ‏به عنوان ‏«‏عصر سرعت‏»‏ ‏شناخته شده است و بشر امروز براي دور نماندن ‏از قافله و زمان خويش و کسب اطلاعات به ناچار‏، ‏به تلاش مستمر و بي وقفه‏ مي‏‌‏پردازد‏. ‏اين تلاش‏، ‏بدون برنامه ريزي زماني موجب استرس و فشار رواني‏ مي‏‌‏شود (فراست‏، ‏1371)‏.‏
‏به ن‏ظ‏ر پژوهشگر‏، ‏احتمال دارد که مديريت ز‏م‏ان که استفاده بهينه از وقت براي اهداف کوتاه ‏مدت و بلند مدت‏، ‏با در نظر گرفتن اولويت‏‌‏ها‏ و او‏ق‏ات فراغت فرد‏ ‏است‏، ‏با سلامت روان و پيشرفت تحصيلي فرد رابطه‏ ‏داشته باشد‏.
‏1-1: ‏بيان مسأله
‏با در نظر گرفتن اينکه يکي از ويژگيهاي عصر کنوني‏، ‏سرعت ارتباطات است‏، ‏به همين دليل توجه به مسئله اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و جهت دادن به برنامه‏‌‏ها‏ي زماني آن امري اجتناب ناپذير خواهد بود‏. ‏به عبارت ديگر مسئله کنوني‏، ‏نداشتن برنامه ريزي ز‏م‏اني صحيح در اوقات فراغت ‏آ‏نها‏ مي‏‌‏باشد (عليمراديان‏، ‏1368).
‏با توجه ‏به وقت آزادي که در بين ساعات شبانه روز نوجوانان و جوانان مشاهده‏ مي‏‌‏شود‏، ‏اين ‏تحقيق انجام گرفت تا معلوم گردد که براي گذراندن اوقات فراغت به طرز صحيح‏، ‏چگونه‏ مي‏‌‏توان از مديريت زمان بهره برد‏. ‏لذا محقق با توجه به مطالعات مقدماتي که در اين زمينه انجام داده است بر آن است تا با گردآوري اطلاعات دقيق‏‌‏تر‏، ‏از طريق اجراي يک تحقيق غير آزمايشي از نوع همبستگي‏، ‏رابطه بين نحوه مديريت زمان در اوقات فراغت را با سلامت روان و پيشرفت تحصيلي مشخص نمايد‏.
‏4
‏طبق تعريف سازمان طي جوانان‏، ‏افرادي که داراي سنين ‏15 تا ‏29 سال‏ مي‏‌‏باشند‏، ‏جوان محسوب‏ مي‏‌‏شوند‏. ‏ايران به عنوان يکي از کشورهاي مديترانه شرقي داراي جمعيت جوان است‏.
‏بانک جهاني در سال ‏2000، جمعيت ‏15 تا 29 ساله کشور ما را معادل ‏1/32 درصد کل جمعيت گزارش نموده است (سازمان ملي جوانان‏، ‏1381).
‏لذا با عنايت به خصوصيات و استعدادهاي بالقوه اين گروه سني در جهت شکوفايي جامعه فردا‏، ‏لازم است وضعيت سلامت روان اين قشر شناسايي شود و رابطه آن با ساير عوامل به درستي مورد بررسي قرار گيرد (همان منبع ).
‏بسياري از دانش آموزان و دانشجويان براي استفاده بهينه ‏از اوقات فراغت خود‏، ‏مدتها قبل و نزديک به زمان امتحانات خود برنامه ريزي صحيح زماني نمي کنند و يا از مديريت زمان اطلاعي ندارند‏. ‏برخي نيز به رغم اطلاع محدود‏، ‏از آن استفاده نمي کنند‏. ‏به نظر پژوهشگر‏، ‏رابطه نحوه مديريت زمان در اوقات فراغت با ساير متغيرها بايد بررسي شود تا اقدامات لازم و ضروري در پژوهشهاي بعدي انجام گيرد‏.
‏از طرفي آموزش و پرورش‏، ‏به دليل آموزش و تعليم نيروهاي مورد نياز بخشهاي مختلف جامعه در تمامي کشورهاي دنيا اهميت به سزايي دارد‏. ‏در بحث آموزش و پرورش مفاهيم پيشرفت تحصيلي و افت تحصيلي به ميان‏ مي‏‌‏آيد‏. ‏از پيشرفت تحصيلي‏، ‏به عنوان يکي از ابعاد پيشرفت در نظام ‏آموزش و پرورش‏، ‏مفهوم ‏«‏انجام تکاليف و موفقيت دانش آموزان در گذراندن در‏و‏س يک پايه تحصيلي مشخص ‏»‏ يا ‏«‏موفقيت دانش آموزان در امر يادگيري مطالب درسي‏»‏، ‏مستفاد‏ مي‏‌‏شود‏. ‏وجه مخالف پيشرفت تحصيلي‏، ‏افت تحصيلي است که يکي از معضلات نظام آموزشي‏ مي‏‌‏باشد که خود را به شيوه‏‌‏ها‏ي گوناگون مانند عدم موفقيت دانش آموزان در دستيابي به اهداف مقاطع تحصيلي مربوطه‏، ‏مردودي و تکرار پايه‏‌‏ها‏ي تحصيلي‏، ‏ترک تحصيل زودرس و بيکاري و بلاتکليفي نشان‏ مي‏‌‏دهد (پورشافعي‏، ‏1370).
‏با توجه به اضطراب و استرس ناشي از دروس و امتحانات مدارس و دانشگاهها در بين نوجوانان و جوانان لزوم يک برنامه ريزي صحيح زماني‏، ‏يا به عبارتي مديريت زمان جهت استفاده بهينه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان‏، ‏از اهميتي ويژه برخوردار است‏.

 

دانلود فایل

برچسب ها: تحقیق بررسي رابطه نحوه اوقات فراغت و جمعيت 93 ص , بررسي رابطه نحوه اوقات فراغت و جمعيت 93 ص , دانلود تحقیق بررسي رابطه نحوه اوقات فراغت و جمعيت 93 ص , بررسي , رابطه , نحوه , اوقات , فراغت , و , جمعيت , 93 , ص , تحقیق ,

[ بازدید : 14 ]

[ پنجشنبه 27 مرداد 1401 ] 15:29 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]