دانلود جزوه و پاورپوینت و مقاله طرح درس

تحقیق تحمل گياهان به شوري 56 ص

تحقیق تحمل گياهان به شوري 56 ص

تحقیق-تحمل-گياهان-به-شوري-56-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 75 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تحمل گياها‏ن به شوري ‏ 2‏ ‏
‏مقدمه و آشنايي با اصطلاحات علمي
‏طبق تعريف Levitt‏، تنش از ديدگاه بيولوژيكي شامل هرگونه تغييرات در شرايط محيطي است كه رشد و نمو گياه را كند كرده و يا الگوي رشد و نمو آن را تغيير مي‏‌‏دهد. تنش شوري ناشي از نمك‏‌‏هاي محلول (به خصوص NaCl‏) در محيط ريشه بوده كه غلظت آنها از حد مشخصي گذشته و سبب كاهش و يا توقف در رشد گياهان زراعي مي‏‌‏شود. در هر صورت قصد ما بر آ‏ن نيست كه به علل شورشدن خاك‏‌‏ها بپردازيم؛ بلكه هدف، آشنايي ‏با عكس‏‌‏العمل و نحوه مقاومت ‏گياهان در برابر شوري مي‏‌‏باشد. برآورد دقيقي از ميزان زمين‏‌‏هاي داراي مشكل شوري وجود ندارد. كريستينس در سال 1982، برآورد كرده است كه از 14 بيلون هكتار زمين‏‌‏هاي زيركشت در دنيا، حدود 4/1 بيليون هكتار داراي مشكل شوري و 6 بيليون هكتار در مناطق خشك و نيمه‏‌‏خشك قرار دارند.
‏توزيع جهاني زمين‏‌‏هاي شور در سطح ‏جهان ‏يكنواخت نيست، از بررسي 5/343 ميليون هكتار از خاك‏‌‏هاي شور در دنيا، آسيا بيشترين مساحت اراضي شور در دنيا را به خود اختصاص داده است.
‏تحمل گياها‏ن به شوري ‏ 2‏ ‏
‏12% از كل مساحت كشور به صورت ديم و آبي زير كشت محصولات متنوع است. گفته مي‏‌‏شود كه 50% از اين مساحت به درجات مختلف تحت اثر شوري، قليايي بودن و غرقاب هستند كه اين ميزان تا 75% از كل اراضي فارياب را شامل مي‏‌‏شود كه در سراسر كشور پراكنده شده است.
‏در ابتدا توضيح چند اصطلاح ‏ضروري به نظر مي‏‌‏رسد. معناي تحت‏‌‏الفظي هالوفيت، گياه نمك (Salt Plant‏) ‏بوده و به گياهاني گفته مي‏‌‏شود كه مي‏‌‏توانند با وجود غلظت بالاي نمك Na‏ رشد كنند‏. ‏گياهاني كه نمي‏‌‏توانند با وجود غلظت بالاي نمك Na‏ رشد كنند، گليكوفيت يا گياهان ‏شيرين ناميده مي‏‌‏شوند. به دليل محدوده‏‌‏ي وسيعي كه بي‏ن‏ هالوفيت‏‌‏ها وجود دارد‏،‏ به زيردسته‏‌‏هايي از Euhalophyttes‏ ‏(هالوفيت‏‌‏هاي واقعي) تا به Oligo halophytes‏ (آنهايي كه شوري ملايم را تحمل مي‏‌‏كنند) تقسيم مي‏‌‏شوند. بسياري از هالوفيت‏‌‏ها مي‏‌‏توانند‏،‏ ‏به طور كاملاً نرمالي در محيط كم يا فاقد نمك رشد كنند كه
‏تحمل گياها‏ن به شوري ‏ 4‏ ‏
‏ به آنها هالوفيت اختياري گويند، ولي اگر قادر به چنين وضعيتي نباشد به آنها هالوفيت اجباري گويند. مثال هالوفيت زراعي ‏اختياري چندرقند است.
‏خاك‏‌‏هاي هالومورف يا تحت تاثير املاح
‏خاك‏‌‏هاي خشك جهان در من‏ا‏ط‏قي قرار دارند كه در آن ميزان بارندگي ساليانه اندك و ميزان تبخير و تعرق زياد است. كمبود بارندگي در اين مناطق سبب مي‏‌‏شود كه املاح در سطح خاك تجمع كنند. به چنين خاك‏‌‏هايي‏ هالومورف يا تحت تاثير املاح مي‏‌‏گويند كه به صورت زير تقسيم‏‌‏بندي مي‏‌‏شوند:
‏ا- خاك‏‌‏هاي شور‏:
‏هدايت الكتريكي رطوبت اشباع اين خاك‏‌‏ها بيش از 4 ميلي‏‌‏موس بر سانتي‏‌‏متر در 25oc‏ است. درصد سديم قابل تبادل در اين خاك‏‌‏ها از 15 كمتر است. معمولاً PH‏ كمتر از 5/8 مي‏‌‏باشد. مهمترين كاتيون
‏تحمل گياها‏ن به شوري ‏ 5‏ ‏
‏‌‏هاي اين خاك‏‌‏ها كلسيم، منيزيم و سديم است، ولي به ندرت سديم بيش از نصف كاتيون‏‌‏هاي محلول را تشكيل مي‏‌‏دهد.‏آنيون‏‌‏هاي اصلي كلرو‏ر‏ (Cl-‏)، سولفات و گاهي نيترات است.
‏علاوه بر املاح محلول، مقدار املاح كم محلول و غيرمحلول مانند ژيپس، كربنات كلسيم يا منيزيم در آن يافت مي‏‌‏شود. در نتيجه‏‌‏ي تبخير آب و باقي ماندن نمك در سطح لكه‏‌‏هاي سفيد و مجزايي در سطح اين خاك‏‌‏ها تشكيل مي‏‌‏گردد. از اين رو، بعضي از دانشمندان قديمي از جمله هيلگارد، اين خاك‏‌‏ها را قليايي سفيد نامگذاري كرده‏‌‏اند. از آنجا كه عوامل هوازدگي و سازنده خاك تاثير ‏چنداني در اين خاك‏‌‏ها نداشته و نيمرخ اين خاك‏‌‏ها يكنواخت است، تغييرات در جهت عمق در آن مشاهده نمي‏‌‏شود. به علت عدم رشد كافي گياهان، ميزان هوموس آنها كم و بنابراين داراي رنگ روشن هستند.
‏2- خاك‏‌‏هاي قليا‏:
‏درصد سديم قابل تبادل از 15 بيشتر و PH‏ بين 5/8-10 و هدايت ‏الكتريكي عصاره‏‌‏ي‏ ‏اشباع خاك از 4 ميلي‏‌‏موس بر سانتي‏‌‏متر كمتر و نفوذپذيري آنها اندك است. آنيون‏‌‏هاي اصلي اين خاك

 

دانلود فایل

برچسب ها: تحقیق تحمل گياهان به شوري 56 ص , تحمل گياهان به شوري 56 ص , دانلود تحقیق تحمل گياهان به شوري 56 ص , تحمل , گياهان , به , شوري , 56 , ص , تحقیق ,

[ بازدید : 14 ]

[ سه شنبه 25 مرداد 1401 ] 19:50 ] [ دیجیتال مارکتر | غلام سئو ]

[ ]

ساخت وبلاگ
بستن تبلیغات [x]